Методична робота

ТВОРЧИЙ ЗВІТ
вчителя інформатики та фізики
Буряк Олени Володимирівни

В умовах сучасної школи, коли центром освітньої діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя – формування всебічно розвинутої гармонічної особистості, все більш актуальним стає застосування сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня.
Навчальний процес сьогодні повинен бути орієнтований на особистість учня і враховувати його індивідуальні особливості та здібності.
 «Інтерес до навчання з'являється лише тоді, коли є натхнення, що народжується від успіху в оволодінні знаннями, без натхнення навчання перетворюється для дітей на тягар» - писав В.О.Сухомлинський. Тому визначальними рисами навчання у своїй роботі я бачу: взаєморозуміння, взаємоповагу, творче співробітництво.
 Відомо, що найкращий учитель той, хто пробуджує в учнів бажання вчитися. Щоб навчити дитину, треба не просто передати їй знання і вміння, а викликати в неї відповідну активність, пізнавальну чи практичну.
Метою моєї роботи є визначення методів та шляхів розвитку творчих здібностей учнів під час навчально - виховного процесу з використанням сучасних педагогічних  технологій.
Виховування загально-людських цінностей, орієнтує учня на звернення до навколишнього світу й до себе, на дбайливе ставлення до всього, що його оточує, на творчий пошук, саморозвиток, вміння шукати й знаходити своє місце в житті, бачити красу світу та людей. Звичайно, міцні знання необхідні, але важливо, щоб ці знання не стали самоціллю, а перетворювалися на засіб розвитку особистості, створили передумови до вдосконалення здібностей.
У своїй роботі я застосовую:
-         ігрові технології;
-         інтерактивне навчання;
-         інформаційні технології;
-         особистісно-орієнтовні технології;
Практика застосування ігрових технологій показує, що крім позитивних результатів дана технологія містить і ряд негативних  аспектів. Тому я використовую на уроках не ігри, а ігрові ситуації, які дозволяють підвищити інтерес учнів до предмету, зробити уроки різноманітними, більш цікавими; вносить різноманітність в навчально-виховний процес та підвищує активність, навіть пасивних, учнів на уроках. З цією метою я використовую різні види ігор, серед яких, «Слово – речення – запитання – відповідь», «Знайди помилку», «Запитай себе сам», «Хто більше», «Вилучи зайве», «Так – ні», «Найрозумніший» і кросворди.
Найбільше уваги приділяю індивідуальній і колективній (парна, групова) формам роботи, що сприяє диференціації навчання (діти відрізняються своїми задатками, а навчити всіх треба).
На уроках створює сприятливий психологічний клімат гуманізація стосунків, емоції стану учнів та оптимізм  діяльності. По мірі можливості навчають дітей формам і способам розумової діяльності уміння: спостерігати навколишню дійсність, уміння думати, порівнювати, узагальнювати. Формую творчі можливості дітей, інтерес до творчості.
Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Інтерактивні технології на уроках фізики та інформатики дозволяють забезпечити глибину вивчення матеріалу. Учні опановують всі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка). Змінюється і роль учнів: вони стають активними, приймають важливі рішення. Проте кожна інтерактивна вправа потребує попереднього розгляду і навчання учнів для її проведення.
Застосовую колективне групове навчання:  «Мікрофон», «Незакінчені речення, «Мозковий штурм», «Навчаючи, вчуся», «Коло ідей», «Термінологічний диктант», «Пошук інформації», різні види тестових завдань.
Така діяльність сприяє розвитку в учнів  таких умінь:
-   працювати в колективі;
-   аналізувати результати своєї діяльності;
-  учитися;
- створює позитивну емоційну атмосферу в роботі.
Ø Робота в парах
Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь і навичок. Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів роботі у малих групах.
Робота в малих групах
Робота в групах – це спільна діяльність для досягнення загальних цілей. За такої діяльності учні прагнуть отримати результат, що буде найкращим для кожного і для всіх членів групи.
Роботу в малих групах використовую для вирішення складних проблем, що потребують колективного розуму.
Ø  «Мікрофон»
Такий вид діяльності надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Організація роботи:
1.  Ставлю запитання класу.
2. Пропоную учням якийсь предмет (ручку, олівець тощо), який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть його один по одному, по черзі беручи слово.
3. Слово надаю тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон. Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.
4. Пропоную учням говорити лаконічно й швидко (не більше, ніж 0,5 – 1 хвилину).
Ø «Незакінчені речення»
Цей прийом дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.
Визначивши тему, з якої учні будуть висловлюватись, я формулюю незакінчене речення і пропоную учням висловлюючись закінчити його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Учні працюють з відкритими реченнями.
Ø  «Мозковий штурм»
Це метод розв’язання проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією проблемою і „йдуть на неї в атаку”. Мозковий штурм застосовую, коли треба мати кілька варіантів розв’язання конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Мета „мозкового штурму” чи „мозкової атаки” в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.
Ø  «Снігова куля»
("Два — чотири — вісім")
Використовується, коли необхідно, щоб учасники обговорили якесь питання спершу в парах, потім у квартетах, пізніше в октетах тощо. Важливим для навчання як викладення так і вислуховування поглядів, аргументів, характеристики речей, ознайомлення з різними підходами. Переваги методу в тому, що навчає вести переговори і робити вибір. Проте слід пам'ятати, що його використання (багаторазове повторення) буде ефективним тоді, коли проблема цього варта.
Організація роботи:
·         Задаю учням питання для обговорення, дискусії тощо.
·         Об'єдную учнів у пари і дайте час для обговорення завдання і прийняття узгодженого рішення. Пари обов'язково мають досягти згоди (консенсусу) щодо відповіді або рішення.
·         Об'єдную пари в четвірки, обговоривши попередньо досягненні рішення щодо поставленої проблеми. Прийняття спільного рішення є обов'язковим.
·         Об'єдную четвірки в більші групи і даю час на обговорення питання, узгодження позицій і вироблення спільного рішення.
Ø «Навчаючись учусь»
Такий вид навчальної діяльності дає можливість взяти активну участь у навчанні та передачі своїх знань іншим людям. Після повідомлення теми та мети уроку роздаю учням картки із завданням. Їм треба ознайомитися з інформацією, що міститься на картці. Згодом необхідно ознайомити зі своєю інформацією інших однокласників. Підготуватись до передання цієї інформації іншим у доступній формі.
Ø «Крісло автора»
Метод несе в собі реалізацію підвищення самооцінки учнів.
Організація роботи: поступаюся місцем педагога у класі на користь учня, який іде виголошувати доповідь (реферат, замітку та ін.). Учень, перебуваючи на місці вчителя, відчуває себе достойним високої посади. Це підвищує не тільки самооцінку, а й бажання покращувати свої знання.
Ø  «Пошук інформації»
Даний метод застосовую, якщо потрібно якось пожвавити сухий, найчастіше нецікавий матеріал. Суть його в тім, що відбувається командний пошук інформації, що доповнює вже наявну (прочитану мною лекцію або домашнє завдання) з наступними відповідями на питання. Для груп розробляю питання, відповіді на які можна знайти в підручниках, роздавальному матеріалі, документах і т.д. Завжди визначаю час, протягом якого потрібно проаналізувати інформацію й знайти відповіді на питання.
Приклад: Тема «Бази даних. Системи управління базами даних» (11 клас).
Інтерактивна вправа «мозковий штурм»
1. Як ви вважаєте, що таке база даних?
2. На вашу думку, чи відрізняються поняття «база даних» та «система управління базами даних»?
На дошці записуються усі ідеї. Потім здійснюється вибір правильних ідей і пошук спільних думок. Після чого проголошую тему, мету та завдання, очікувані результати уроку.
Приклад: Тема «Історія розвитку обчислювальної техніки» (9 клас).
Дану тему раціонально вивчати, використовуючи технологію «Ажурна пилка» або «Пошук інформації». Пропоную учня підготовлені міні-конспекти з описом окремих етапів розвитку комп’ютерної техніки, які служать джерелом інформації для учнів під час вивчення та самостійного опрацювання матеріалу. Крім цього, учні мають в своєму розпорядженні підручники, доступ до Інтернету, що дозволяє знайти більш точну чи зрозумілу для себе інформацію.
Приклад: Тема «Графічний редактор» (9 клас).
Завдання: 1. Створіть засобами графічних редакторів (Paint, Adobe Photoshop, CorelDraw) схему порівняння переваг та недоліків растрових і векторних зображень.
2. Дослідіть, чи можливо засобами графічних редакторів створити зображення Парасольки, використовуючи для цього лише інструменти Коло (1 раз), Пряма (1 раз), Заливання (1 раз) та Виділення? Якщо так, складіть інструкцію зі створення цього рисунка.
У впровадженні інтерактивних методів існує низка типових проблем, з якими стикається велика кількість учнів. Головною проблемою визначаю те, що учень часто немає власної думки, а якщо й має, то боїться висловлювати її відкрито, на весь клас.
Часто школярі не вміють слухати інших, об'єктивно оцінювати їх думку, рішення. Учень не готовий у процесі обговорення змінювати свою думку, іти на компроміс. Учням важко бути мобільними, змінювати обстановку, методи роботи. Нерідко тут виникають труднощі й у малих групах: лідери намагаються «тягнути» групу, а більш слабкі учні відразу стають пасивними.
За умови вмілого впровадження інтерактивні методи навчання дозволяють залучити до роботи всіх учнів класу, сприяють виробленню соціально важливих навичок роботи в колективі, взаємодії з колективом, навичок проведення чи підтримки дискусії, обговорення запропонованих тем.
Значне місце у моїй роботі займає використання  інформаційної технології в навчально-виховному процесі – це поєднання традиційних технологій навчання і технологій інформатики, які розширюють можливості учнів щодо якісного формування системи знань, умінь і навичок, їх застосування у практичній діяльності, сприяють розвитку інтелектуальних здібностей до самонавчання, створюють сприятливі умови для навчальної діяльності учнів і вчителя.
Подібні уроки дозволяють підвищити інтерес до вивчення предметів природничо-математичного циклу, активізувати їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду.
На мій погляд, презентація – це зручна конструкція, в якій легко орієнтуватися. Аналіз науково-методичної літератури та періодичних видань показав, що мультимедійні презентації здатні реалізувати багато проблем у процесі навчання, а саме:
·     використовувати передові інформаційні технології;
·      змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
·     полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу  учнів;
·    розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених, тощо;
·    реалізувати ігрові методи на уроках;
 здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
·   дають можливість роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток та коментарів;
 організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;
·організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
Комп’ютер з мультимедіа  в руках учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи на зоровий та слуховий аналізатори, він оперативно відповідає на дії користувача, підтримуючи справжній зворотний зв’язок.
Пріоритетний напрям позакласної роботи з предмета – підготовка дітей до участі у предметних олімпіадах та роботах МАН. Під час індивідуальних занять розв’язуються завдання підвищеної складності, завдання олімпіад минулих років.
Як результат мої учні призери олімпіад та учасники й призери МАН: Брага В. – 2 місце з фізики у 2011 р., 3 місце – у 2013 році; Шепетюк В. – 3 місце з інформаційних технологій (2011), Кармазін Ю. – 4 місце з інформаційних технологій (2013) та ІІІ місце на захисті наукових робіт МАН (2012) «Створення електронного підручника з астрономії», Брага В. – І місце захист наукових робіт МАН «Саморобний прилад» (2013).
Постійно займаюся самоосвітньою діяльністю у наступних напрямках:
-         вивчення досвіду своїх колег;
-         вивчення наукової, методичної та педагогічної літератури;
-         науково-дослідницька робота за моєю проблемою;
-         участь у  засіданні МО  школи.
Науково-методичне забезпечення навчання здійснюю за такими напрямками:
1. Впровадження інноваційних та інтерактивних технологій.
2. Застосування у навчально-виховному процесі Інтернет-ресурсів, готових дидактично орієнтованих програмних засобів навчання, основних компонентів інформаційного середовища тощо.
3. Розробляння та впровадження власних інформаційних продуктів як програмних засобів навчання: електронних підручників, тестів, міні-підручників, мультимедійних презентацій, комп’ютерних графічних об’єктів тощо.
4. Здійснення моніторингу, діагностування, електронного тестування, прогнозування тощо.
В результаті впровадження сучасних інноваційних технологій в школі створюється інноваційне розвивальне середовище, яке здатне вирішувати такі завдання: мотивація навчальної діяльності; проблемна креативна спрямованість, інтерактивна організація освітньої діяльності; набуття знань, умінь і навичок, як самостійного, так і колективного пошуку, постійна актуалізація їх застосування, формування нового досвіду психологічних якостей; орієнтація на особистий і колективний успіх.
Викладання – це мистецтво, а не ремесло, у цьому  -  самий корінь учительської справи… вічно винаходити, вимагати, удосконалюватися – от єдиний можливий курс сучасного вчителя. (М. А. Рибникова) 

Виступи на педагогічних засіданнях, нарадах при директору


  • Принципи дидактики на уроках інформатики (завантажити презентацію)
  • Тема: «Ускладнення вимог до учня та зміна умов навчання під час вивчення нових предметів (інформатика)»  (завантажити виступ
  • «Використання державної символіки у навчальному закладі як фактор формування громадянських рис особистості, її патріотизму, національної свідомості, активної життєвої позиції» (завантажити) (завантажити презентацію

Немає коментарів:

Дописати коментар

Для вчителів!!! Prometheus - масові безкоштовні курси

«Prometheus» – громадський проект масових відкритих онлайн-курсів (МВОК). У співпраці з викладачами кращих ВНЗ України створюються та розмі...